Avast är ett av de mest populär antivirusföretagen i världen. Enligt dem själva används deras produkter av 435 miljoner användare världen över.
Nu avslöjar webbtidningarna Vice och PCMag att Avast använt en browser plug-in för att samla in sina användares sök- och surfhistorik. Informationen som Avast kommit över har sedan paketerats om och sålts vidare av dotterbolaget Jumpshot. Köparna tillhör några av världens största företag.
Informationen innehåller alltifrån vardagliga Googlesökningar till användarnas besök på porrsajter och sociala medier. Avast hävdar dock att all information har anonymiserats innan den sålts vidare via Jumpshot.
Men i praktiken är det inte möjligt att anonymisera datan eftersom olika bitar av ”anonymiserad” data kan kombineras med varandra och skapa en bild av vem som döljer sig bakom ett visst uppförande på internet.
– Det är svårt att tänka sig någon anonymiserings-algoritm som är kapabel att plocka bort all relevant data, säger Wladimir Palant, skapare av annonsblockeraren Adblock Plus till PCMag.
Han pekar bland annat på hur ”anonymiserad” information om vad en person gillat på sociala medier enkelt kan kopplas till en specifik individ.