Free Porn
xbporn
tisdag, 16 juli, 2024
tisdag, juli 16, 2024

Bränsleupprorets talesperson: ”Klimathysterin är på väg ner”

Reduktionsplikten sänks för bensin och diesel, ett besked som har välkomnats av många. Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi menar dock att sänkningen gynnar höginkomsttagare i städerna, någonting som Bränsleupprorets talesperson Peder Blohm Bokenhielm avfärdar. ”De som är höginkomsttagare i stan struntar i om bensinen kostar några kronor mer, man kör ändå.”, säger Bokenhielm till Insikt24.

Reduktionsplikten kommer till årsskiftet att sänkas till 6 procent för diesel och bensin, enligt en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna. SD ville initialt se en reduktionsplikt på noll procent, men partiets miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen ser ändå beslutet som ”en stor seger”. Sänkningen kan innebära att dieseln blir 5,5 kronor billigare per liter från år 2024.

Miljöpartiet har uttryckt stor besvikelse över den sänkta reduktionsplikten, och språkröret Märta Stenevi skriver på Twitter att Tidöpartierna ”eldar på klimatförändringarna”:

”Med den här regeringen går Sverige från att vara en del av lösningen till att vara en del av problemet när de blåbruna nu väljer att elda på klimatförändringarna och frångå klimatmålen.”

Hon skriver även att de personer som kommer att gynnas av den sänkta reduktionsplikten är höginkomsttagare som bor i storstäder. Stenevi får dock mothugg i kommentarsfältet av personer som skriver att de varken är höginkomsttagare eller stadsbor, men att de tack vare sänkta bensinpriser kommer att ha råd att besöka barnbarn och ta sig till arbetet på landsbygden.

”Infrastrukturen gynnas”

Insikt24 har talat med Bensinupprorets talesperson Peder Blohm Bokenhielm, som säger att Märta Stenevi har fel när hon påstår att rika stadsbor kommer att gynnas av en sänkt reduktionsplikt.

– Jag håller inte med Märta. De som är höginkomsttagare i stan struntar i om bensinen kostar några kronor mer, man kör ändå, säger Bokenhielm och fortsätter:

– Sänkningen som vi kommer att få se blir avgörande för exempelvis pendlare, åkerier och transportbolag. Listan på vilka som gynnas kan göras väldigt lång. I grund och botten gynnas Sveriges infrastruktur.

Bensinupprorets roll

Bokenhielms Facebookgrupp Bensinupproret har i skrivande stund över 576 000 medlemmar, och han säger att gruppens talespersoner och engagerade medlemmar har arbetat hårt för att sänka reduktionsplikten.

– Det här med reduktionsplikten är någonting som vi har kämpat för i tre års tid, och nu har det gett resultat. Det viktigaste för mig var att få till ett regeringsskifte, för den förra regeringen hade tappat kompassen helt och hållet.

Peder Blohm Bokenhielm tillsammans med Magdalena Andersson (S). Foto: Facebook

Bokenhielm säger även att han tror att Facebookgruppen har haft en stor del i den politiska utvecklingen, och att gruppen är både en opinionskraft och en lobbyistgrupp. Som exempel tar han upp att fem av åtta partiledare nämnde gruppen i sina sommartal på Almedalen år 2019. Man har under åren även haft samtal och möten med flera partirepresentanter om frågor som rör bränslepolitiken.

– Vi har varit med vid förhandlingsbordet, både med regeringen och med bränslebolag, berättar Bokenhielm.

”Klimathysterin har nått sin topp”

Peder Bokenhielm säger att han tror att klimathysterin till viss del är överspelad i Sverige, då många har insett att Sveriges ansträngningar inte har någon betydande effekt globalt, men att kostnaderna för att bekämpa ”klimatförändringar” påverkar svenska medborgare negativt.

– Klimathysterin har nått sin topp och är på väg ner. Jag tror de flesta numera har märkt att om Sverige skulle ha en reduktionsplikt på 30 procent samtidigt som andra länder har betydligt lägre så påverkar det ändå inte det stora hela. Det har bara fått negativa konsekvenser, som att inflationen har rusat. När vi hade möte med Ebba Busch i februari förra året där vi diskuterade bränslesänkningen så varnade vi väldigt starkt att inflationen skulle rusa iväg om man inte bromsade detta. Mycket riktigt så rusade den iväg, och matpriserna rusade till följd av bland annat ökade transportkostnader. Jag tror att många har sett hur det här har slagit snett, säger Bokenhielm.

Angående Miljöpartiet tror inte Bokenhielm att deras stöd kommer att förändras nämnvärt de närmaste åren.

– De har ju en grupp med kärnväljare, och dessa kärnväljare påverkas inte för de bor till 90 procent i lägenheter i olika städer, använder kollektivtrafik och så vidare. Jag tror inte att Miljöpartiet kommer åka varken upp eller ned i opinionen, de kommer hålla sig där runt fyraprocentspärren, säger Bokenhielm.

Dömdes i tingsrätten

Peder Bokenhielm har de senaste åren fått förhållandevis stor medial uppmärksamhet som talesperson för Bensinupproret. Den senaste tiden har dock artiklarna handlat om en penningtvätthärva, där Bokenhielm dömdes till villkorlig dom och böter av Blekinge tingsrätt för penningtvättbrott.

Bokenhielm, som även är lokalpolitiker för Moderaterna i Olofström, dömdes för att ha tagit emot utpressningspengar av en person som enligt domen utpressades av en nära släkting till Bokenhielm. Enligt tingsrätten ska släktingen hållit en ung man fången i Bokenhielms lägenhet och därefter tvingat honom att swisha pengar – bland annat till Bokenhielm. Bokenhielm säger dock att han inte visste att pengarna kom från en utpressad person, och förnekar skuld.

– Jag har överklagat domen och ska upp till hovrätten. Jag känner att det är viktigt att kommentera att jag inte hade någon del i det hela, säger han till Insikt24.

Senaste