Den globala ekonomiska krisen till följd av coronaviruset slår hårt mot näringslivet men vissa bolag drabbas betydligt mer än andra. Samtidigt som många tunga, traditionella biltillverkare har fått se sina aktiekurser dyka med lönsamheten så går ett par lyxmärken desto starkare. Ferrari, vars produktion är lokaliserad till den av corona hårdast drabbade regionen i norra Italien, räknar förvissa med något lägre vinst i år. Men det väntade tappet är ändå marginellt och i linje med det efter finanskrisen 2008 då Ferrari hade några svaga månader innan marknaden kom igen.
Därmed är Ferrari nu världens femte högst värderade biltillverkare, före bolag som Mercedes, BMW, GM och Ford. Listan toppas av japanska Toyota vars avstånd till nummer två, Tesla, har minskat snabbt på senare tid. Så sent som i höstas låg Tesla och Ferrari på plats sju respektive nio. Den enda biltillverkare på topp tio-listan som inte är europeisk eller amerikansk är kinesiska SAIC – ett statligt bolag som bland annat äger brittiska MG.
Världens högst värderade biltillverkare (miljarder USD)
Toyota 172
Tesla 152
VW 74
Honda 41
Ferrari 40
Mercedes 37
BMW 37
GM 34
SAIC 34
Ford 21
Ferrari högre värderat än BMW och GM
Samtidigt som de stora massproducenterna av bilar har drabbats hårt av coronakrisen så har Tesla och Ferrari kunnat klättra på listan över världens högst värderade biltillverkare. Tesla rankar nu nummer två och Ferrari nummer fem – före bolag som BMW, GM, Ford och Mercedes.