torsdag, 21 november, 2024
torsdag, november 21, 2024

”Protest mot Expo” – Swebbtv:s vin sålde slut på ett dygn

Swebbtv lanserade nyligen ett vin på Systembolaget, vilket fick vänsterextrema Expo att rasa. Nu meddelar kanalen att vinlanseringen blev en succé, och att vinet sålde slut på mindre än ett dygn. Till Insikt24 säger Swebbtv:s ansvarige utgivare Mikael Willgert att han tror att många köpte vinet som en protest mot Expo och för att visa sitt stöd för yttrandefriheten.

Nyligen lanserade Swebbtv rödvinet Montepulciano D’Abruzzo Organic i Systembolagets beställningssortiment, någonting som väckte reaktioner i media. Den vänsterextrema tidskriften Expo skrev en artikel om vinlanseringen där de benämnde Swebbtv som en ”högerextrem konspirationssajt”, och ringde även upp Systembolagets inköpschef Fredrik Arenander, som sa att de inte har funnit något otillåtet med Swebbtv:s vin.

Vinet har gått att förbeställa på Systembolaget under flera veckors tid, och själva vinlanseringen beskrivs som en succé av Swebbtv – vinet såldes nämligen ut på mindre än ett dygn.

”Vår vinlansering igår blev en fullständig succé och vinet sålde slut på mindre än ett dygn vilket är fantastiskt roligt men tråkigt för er som inte hann beställa. Men fler leveranser är på ingång så redan nästa vecka ska vinet finnas tillgängligt att beställa igen på Systembolaget. Vi kommer att håller er uppdaterade via nyhetsbrevet. Håll ut!”, skriver kanalen i ett pressmeddelande.

Protest mot Expo

Insikt24 har talat med Swebbtv:s ansvarige utgivare Mikael Willgert, som säger att folk har tröttnat på Expos försök att tysta oliktänkande. Han tror även att Expos drev har bidragit till att öka vinförsäljningen.

– Expo har visat sitt hat mot oss när de först stoppar vår konferens och festmiddag för 310 personer och sedan försöker stoppa vår försäljning. Expo har ett enda syfte och det är att tysta och stoppa de som vill debattera våra viktiga samhällsfrågor. Först har de stoppat debatten om migrationen under decennier och nu vill de stoppa debatten om klimatet, vacciner och andra viktiga frågor. Folk ogillar detta och jag tror att många upplever köpet av vin som en protest mot Expo och ett statement för yttrandefrihet, säger Willgert.

Även Lennart Matikainen, programledare på Swebbtv, tror att vinet sålde slut så snabbt som det gjorde tack vare bland annat Expo.

– Första importen på flera tusen boxar sålde slut på ett dygn och nästa omgång kommer nästa vecka. Expo och gänget förstår inte att folk gör revolt när de hänger ut, vilket gjorde vinet till en succé och gav ett långfinger till media, säger Matikainen till Insikt24 och får medhåll av sin kollega Katerina Janouch som säger följande:

– Jag tror att vinets popularitet hänger samman med att folk är så less på Expo och andra lögnare som sprider osanningar och hetsar mot yttrandefrihet, och kan man genom sin konsumentmakt markera mot dessa översittare så passar man på! Det är ett ställningstagande för yttrandefrihet och mot de socialistiska extremistlakejerna.

Janouch tillägger att vinet självklart är ”väldigt gott också”.

Tror inte att försäljningen stoppas

Mikael Willgert ser det inte som troligt att Systembolaget kommer att stoppa försäljningen av vinet, trots mediedrev:

– Jag tror inte att de kommer få Systembolaget att stoppa försäljningen eftersom monopolet bygger på att de följer lagar och bestämmelser. De som jobbar där är statstjänstemän som vill göra ett hederligt arbete.

Senaste