Coronakrisen har slagit hårt mot många branscher, inklusive etablissemangsmedia. Tidigare i veckan meddelade Aftonbladets ägare Schibstedt att kvällstidningen måste spara 100 miljoner kronor och att ett 50-tal tjänster är hotade. Tidigare har även Bonnierägda Expressen avslöjat att man måste spara 115 miljoner.
Enligt Jan Fager, tillförordnad vd vid branschorganisationen TU – Medier i Sverige, har ungefär 400 miljoner kronor i annonsintäkter försvunnit från tidningsbranschen sedan krisen startade för ett par månader sedan.
Han välkomnar därför regeringens nya bidragspaket till etablissemangstidningarna.
– Det finns ett skriande behov, säger han till Dagens Nyheter.
Exakt hur stödpaketet ska fördelas är inte klart, men 500 miljoner kronor kommer att delas ut till fler företag än de som omfattas av det vanliga presstödet.
– Vi ser att coronakrisen sätter sig på en redan utmanande situation för medierna, med sviktande annonsmarknad och en omställning till digitalt läsande som inte fullt ut har kompenserat annonstappet. Den situationen accelererar nu och det är också därför som vi från regeringens sida skjuter till den här halva miljarden i ett brett stöd till allmänna nyhetsmedier, säger kulturminister Amanda Lind (MP) till DN.
Med hjälp av stödet hoppas Lind att inga stora medier ska behöva gå i konkurs för att deras intäkter faller.
– Jag hoppas inte det. Det är delvis därför vi har gjort stora stöd till näringslivet och också särskilt riktade stöd till medierna, för vi ser att medierna fyller en så enormt viktig demokratisk funktion, säger hon.